OIC Isytihar Al-Quds Al-Sharif Ibu Negara Palestine

baitulmaqdis

LIMBARUH HIJAU 14 DISEMBER 2017: Negara-Negara anggota Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) telah mengambil kata sepakat untuk mengisytiharkan Al-Quds Al-Sharif sebagai ibu negara Palestine, menolak tindakan unilateral pentadbiran Amerika Syarikat sebagai berbahaya dan menyeru masyarakat antarabangsa untuk mengikuti langkahnya.

OIC mencapai kata sepakat tersebut di Sidang Kemuncak Luar Biasa di Istanbul pada Rabu 13 Disember 2017.

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Baginda Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaullah, Sultan dan Yang Di-Pertuan Negara Brunei Darussalam turut hadir bersama 56 pemimpin negara OIC yang lain di persidangan tersebut.

Hm_OIC

Baginda Sultan dan kumpulan pemimpin Islam yang lain di persidangan tersebut menyeru semua negara untuk “mengenali Negara Palestine dan Baitulmuqaddis Timur sebagai modal yang diduduki”.

OIC dalam satu kenyataan rasmi menegaskan bahawa kumpulan 57 anggota tetap komited kepada “perdamaian yang adil dan komprehensif berdasarkan penyelesaian dua negara”.

Ia juga menggesa PBB untuk “mengakhiri pendudukan Israel” di Palestine dan mengisytiharkan pentadbiran Presiden AS Donald Trump bertanggungjawab atas “semua akibat tidak menarik balik daripada keputusan haram ini”.

“Kami menganggap bahawa perisytiharan berbahaya ini, yang bertujuan mengubah status undang-undang kota, adalah batal dan tidak sah dan tidak mempunyai legitimasi,” kata OIC dalam kenyataan itu.

Presiden Turki, Recep Tay­­­yip Erdogan memulakan persidangan dengan pidatonya yang antara lain menyifatkan Israel sebagai ‘negara pengganas’ dan ‘pembunuh’ selain berikrar akan menggunakan segala ‘kemam­puan yang ada’ untuk menentang tindakan Amerika Syarikat (AS) mengiktiraf Baitulmuqaddis sebagai ibu negara Israel.

“Kami (Turki) tidak akan membiarkan Baitulmuqaddis jatuh ke tangan negara yang membunuh kanak-kanak (merujuk kepada Israel),” katanya seperti dilaporkan Arab News.

Sementara itu Setiausaha Agung OIC, Yousef al-Othaimeen dalam ucapan beliau di persidangan tersebut menolak keputusan Amerika untuk mengenali Jerusalem sebagai ibu kota Israel.

Al-Othaimeen mendesak para pemimpin Islam untuk bekerjasama untuk menyampaikan tindak balas bersatu padu.

“OIC menolak dan mengutuk keputusan Amerika,” katanya sambil menambah, “Ini adalah pelanggaran undang-undang antarabangsa dan ini adalah provokasi perasaan orang Islam di dunia”.

“Ia akan mewujudkan keadaan ketidakstabilan di rantau ini dan di dunia.”

Presiden Palestine Mahmoud Abbas di persidangan tersebut juga berkata bahawa AS telah “dibatalkan” dari rundingan damai Israel-Palestine yang akan datang selepas membuktikan “bias yang memihak kepada Israel”.

Keputusan Presiden AS Donald Trump pada 6 Disember untuk mengiktiraf Baitulmuqaddis sebagai ibu kota Israel dan akan memulakan proses memindahkan kedutaannya ke bandar raya itu , katanya melanggar undang-undang antarabangsa.

“Kami tidak akan menerima apa-apa peranan untuk Amerika Syarikat dalam proses perdamaian, mereka telah membuktikan berat sebelah penuh mereka memihak kepada Israel,” kata Presiden Palestine Mahmoud Abbas.

”Amerika Syarikat kini telah kehilangan sifatnya sebagai perantara dalam proses perdamaian antara Israel dan Palestine. Kami tidak akan pernah dan tidak akan pernah mengizinkan Amerika untuk mengambil bahagian dalam proses perdamaian di masa yang akan datang.” katanya.

”Kita harus berusaha dengan seluruh kekuatan yang kita miliki agar Palestine yang sedang dalam pendudukan diiktiraf sebagai sebuah negara” kata Abbas.

Presiden Palestine itu juga mengatakan bahawa jika Jerusalem tidak menjadi ibu negara Palestine, maka keamanan dan kestabilan tidak akan datang.

Kesal Dengan Tindakan Megiktiraf Jerusalem Ibu Negara Israel